onsdag 7 oktober 2009

Burka förbjud...

Något som jag hade missat var att det uppenbarligen finns ett par centerpartister som har valt att sluta dalta med en av de religioner som vi dessvärre måste dras med i det här landet. Det man framförallt vill är egentligen att sluta dalta med den extrema delen av Islam. De personer som uppenbarligen har flytt ifrån sitt egna land pga någon diktatur, och sedan inte verkar ha några problem med att försvara religionens diktatur. Att det dessutom finns liberaler som verkar försvara fanatikernas rättigheter får mig mest att skaka på huvudet (särskilt när en av er är en kvinna!). Som tur är finns det liberaler som faktiskt håller med mig också.

Med tanke på min inställning till religion så kanske det inte är så konstigt att jag ställer mig bakom ett burka förbjud i Sverige. Jag är dock inte på ett totalt förbjud, vill du ha burka på dig på din fritid så visst varsågod, men det är dags att sluta dalta med religionen. Särskilt ett religionsutövande som i princip bara handlar om att trycka ner kvinnor.

Burka ska absolut inte vara tillåtet på skolan, inte heller att täcka ansiktet ska vara tillåtet i skola. Dessutom har vi skolplikt i Sverige så oavsett om föräldrarna inte tycker om det så SKA barn till religiösa vara med på idrottslektioner och sex-undervisningen. Ska jag vara fullständigt ärlig skulle jag vilja förbjuda huvudduken tills man i alla fall är byxmyndig, största anledningen till detta är för att skydda de barn som blir intvingad i en religion för att deras föräldrar säger att de ska tro på den osynliga mannen (ungefär som att tro på tomtar och troll). Min mor, som jobbar på en skola med en minoritet andel invandrare, har berättat om små nio åriga flickor som helt plötsligt kommer till skolan nästan utklädda till spökplumpen. Detta för att deras föräldrar inte vill att hon ska visa sig för de stora pojkarna.

Nåväl, tillbaka till burkan. Det borde inte heller finnas någon religiös förmån så att man kan stämma en arbetsgivare om han/hon inte vill ha spökplumpen bakom kassan eller i fabriken (som om dessa tjejer skulle få jobba för sina män).

Avslutningsvis skulle jag vilja säga: Sluta dalta med den organiserade religionen. Religion är bara tillför att trycka ner och sätta folk i skuld och är så långt ifrån liberal man kan vara!

2 kommentarer:

  1. Jag förstår inte vad du ser för motsättning mellan liberalism och religionsfrihet? Jag förstår inte heller varför det skulle vara riksdagens sak att stifta lagar om vad vi skall ha på oss?

    SvaraRadera
  2. Anledningen varför jag ser ett problem med "religionsfrihet" är att det oftast inte är individens frihet man talar om.

    Nio fall av tio pratar vi om föräldrars rätt att säga till vad deras barn ska ha för religion. Vi såg samma problem när vi hade diskussionen om manlig omskärelse på små pojkar. Det handlade alltså om föräldrarnas rätt att sätta sin religiösa stämpel på barnen.

    Det jag har problem med burkan är att jag tycker det är lika mycket en signal för förtryck som hakkorset. Ett förtryck som jag trodde vi hade lämnat bakom oss.

    Varsågod och bär burkan på din fritid, men om jag anställer dig eller ska undervisa dig så ska jag ha rätten att kräva att du inte är maskerad på min lektion eller min arbetsplats.

    Sedan finns den en annan anledning till varför jag tycker att vi ska kräva att flickor inte ska få bära burkan, och det är hälsoskälet att de faktiskt behöver lite sol för att inte få brist på vissa vitaminer.

    Men som sagt det stora problemet är inte burkan på vuxna människor, vilket jag påpekar i inlägget. Utan att vuxna människor som trycker sin religion ner i halsen på barnen medan de kräver särskilda undantag.

    Jag skiter faktiskt fullständigt om det är islam, kristendom, judendom eller vad du vill. Så länge man inte ger barnen sin rätt att utvecklas som en fri människa med öppet sinne så anser jag det vara ett brott mot barnkonventionen.

    SvaraRadera