onsdag 21 oktober 2009

Sveriges beroende av export till Arabvärlden

Hedi Bel Habib skriver en mycket bra artikel om Sveriges export till arabvärlden på newsmill, jag instämmer, och visste redan innan, att vi har en stor och viktig export partner i arabvärlden. Jag tror dessutom att arabvärlden, Kina, Indien kommer att vara väldigt viktiga spelare i handeln med Sverige.

Jag är dock inte beredd att ersätta frihet med välstånd. Jag är skarpt kritisk mot religion i största allmänhet och medan vi har förpassat kristendomen till historien så känns det som att vissa grupper som tror på Islam inte kan sluta kräva särskilda rättigheter. När religiösa grupper vill ha särskilda krav för undervisningen för deras barn, om det gäller religionskunskap, sexualundervisning eller något så simpelt som gymnastik och simundervisning. Så tycker jag att man ska ha rätt att kritisera dessa grupper utan att behöva tänka på om det kan drabba vår export eller bli kallad rasist.

Jag är ingen vän av SD och kommer nog aldrig rösta på dem, lika lite som jag skulle rösta på ett kristet parti som KD, men att bemöta deras kritik av en religion med export siffror hjälper liksom inte. Sverige tjänade mycket pengar på nazityskland under andra världskriget och jag kan ju inte påstå att jag är särskillt stolt över det.

SDs artikel består till 90% av fördomar, men kryddad med delar som jag vet att stora delar av Sverige inte tycker om. Vill vi bemöta SD så måste vi slå dem på deras egna spelplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar