torsdag 3 september 2009

konsumenterna slår tillbaka...

Jag får erkänna att jag blir glad över folk som faktiskt gör något när de blir förbannade. Enligt GP har flera kunder KO anmält västtrafik pga det nya betalningssystemet. Jag har själv månadskort så jag har inte haft problemet. Dock kan ju påpekas att det som har tagits upp i anmälan helt klart är viktiga frågor:

  1. Inget kvitto, man vet alltså inte hur mycket som har gått åt, särskillt i kombination med punkt 2.
  2. Man måste betala för längre än man ska åka som man sen ska få tillbaka när man kliver av.
  3. Panten innebär i princip ett kostnadsfritt lån till västtrafik, något jag som konsument anser vara sjukt. Vill de låna mina pengar så får de betala för sig.
  4. Fel debitering, en av KO anmälningarna innehåller utdrag som visar på att kunden i fråga har blivit överdebiterad på sina resor. Får du inte kvitto, plus att det är svårt att veta vad resan faktiskt ska kosta, hur ska du kunna veta om du har blivit lurad eller ej?
Nej som jag ser det finns det uppenbara fel i systemet, fel som inte bara försvinner när man har lärt sig det nya betalningssättet. Om kunden i punkt 4 inte är ensam, utan faktiskt mer regel än undantag, hur mycket har vi kunder till monopol företaget västtrafik fått betala extra?

Följande krav borde ställas på västtrafik:
  1. Kunna betala för så långt man åker direkt.
  2. Det ska vara klart över resan kostar när man går på bussen
  3. Inget pant krav
Jag tror väl inte att Sveriges värsta bolag när det gäller kundkontakt skulle bry sig om KO, men det hade ju varit roligt att de för en gång skull gjorde något rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar