torsdag 10 september 2009

Trängselavgifter/biltullar

Läser precis på GP om biltullarna som ska införas i Göteborg. Några tycker lite som jag, att det handlar om att ge en liten elit rätt till vägarna och sätta de med mindre inkomster på västtrafiks värdelösa system. Andra tycker helt klart att man bör straffas för att man förpestar luften.

Jag får erkänna att jag inte gillar systemet, framförallt för att man verkar sätta tullarna väldigt långt ut. I princip blockerar man motorvägen norr och söder ut. Det var miljörörelsen som stoppade planerna på en kringled runt göteborg som skulle kunna avlasta göteborg, men det verkar man inte vilja ta ansvar för nu.

Det finns dock en annan anledning till varför jag inte tycker om systemet. Som en väldigt missnöjd kund till västtrarfik, ett bolag som redan nu lever med fördelen att de har totallt monopol. Det är redan idag billigare att resa med västtrafik än det är att åka bil, trots detta väljer många att åka bil. Istället för att ställa oss frågorna:
Så väjer vi att försöker vi göra det så dyrt att vi inte har råd att resa till jobbet med något annat än västtrafik. Alltså istället för att få västtrafik att ska skärpa sig ger man dem ytterliggare konkurrans fördelar.

Det finns dessutom ytterliggare ett problem, vilka de som reser med västtrafik redan nu kan intyga, kollektivtrafiken i göteborg är redan väldigt hårt belastad vid rusningstider. Jag åker själv med Röd Express från Landvetter Centrum till Korsvägen och omvänt varje dag. På morgonen 06:30 så är varken biltrafiken eller busstrafiken hårt belastad. När jag åker hem någon gång mellan 16:30 - 18:30 är en helt annan sak. Det är inte ovanligt att jag får stå på bussen till Landvetter, det är motorvägskörning! Om vi nu lyckas tvinga mer folk att åka kollektivt, hur fan ska kollektivtrafiken klara av belastningen? Res ner till brunnsparken, korsvägen eller någon annan större knutpunkt vid rusningstrafik och fråga er om ni kan få in mer spårvagnar eller bussar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar